Minkälaisia subbareita autoon on tarjolla?
Erilaiset toimintaperiaatteet ja kotelointi
Subbarit voidaan jakaa kahteen “pääluokkaan” jotka ovat :
- Aktiiviset subwooferit ( aktiivisubbari )
- Passiiviset subwooferit
Näistä ensimmäinen on aina koteloitu. Toinen luokka eli passiiviset subbarit voidaan taas jakaa kahteen alakategoriaan:
- Subwooferelementti eli irtoelementti ( eli siis pelkkä subwoofer kaiutin ilman koteloa )
- Koteloitu subwoofer ( jossa on kaiutin asennettu valmiiksi koteloon )
Käytetään tämä sivu siihen että käydään läpi näiden erilaisten subbarien erot ja niihin liittyvä uskomukset.
1. Aktiivisubbarit
Aktiivisella tarkoitetaan sellaista subbaria jossa on vahvistin “sisäänrakennettuna” samassa kotelossa elementin kanssa eikä se tarvitse erillistä vahvistinta. Suurin osa kotikäytössä käytettävistä subwoofereista on nimenomaan aktiivisubbareita. Kotikäytössä ajatus on hyvä. Sillä kotikäyttöön on hyvin vähän tarjolla hyviä erillisiä monovahvistimia joilla saa oikeasti subwooferia soitettua. Ja ratkaisu on sinällään helppo, valmistaja voi rakentaa erilaisia rajoittimia, liiketakaisinkytkentää, dsp-modulia säätömikrofonilla varustettuna jne jne. Näillä asioilla saadaan se subbari kestämään paremmin ja toimimaan paremmin.
Usein aktiivisen subbarin etsijöillä on sellainen mielikuva että sellaisen ostaessaan saisi myös autokäytössä jotenkin “samalla rahalla enemmän” kuin passiivisen hankkiessaan. Tuo luulo on enemmän tai vähemmän väärä. Autokäytössä lähes aina saa paremman subwooferin kun hankkii erikseen hyvän vahvistimen ja bassoelementin tai koteloidun basson. Autokäytössä aktiivisubwoofer puoltaa paikkaansa käytännössä yhdellä samalla asialla kuin kotikäytössä. Niissä usein on rajoitusta vahvistinyksikön toiminnassa joten niitä on todella paljon hankalampi “luukuttaa hajalle”. Suorituskyky sitten taas on yleensä aika vaatimaton verrattuna erilliseen vahvistimeen ja passiiviseen subbariin.
Aktiivisubien hyvyyttä kuvitellaa virheellisesti sillä, että se on helpompi asentaa. Helpompaa se on vain siinä mielessä että ei tarvitse vetää sitä kaiutinkaapelia joka menee vahvistimelta bassolle. Silti samalla tavalla se tarvitsee virta- ja maakaapelin sekä signaalikaapelin ja mahdollisesti herätekaapelin kuin irrallinenkin vahvistin ja subbari yhdistelmä.
Lisäksi mietitään sitä että aktiivisubbari on helppo ottaa pois autosta jos tarvitsee kuljettaa tavaraa. Hetkinen?! Irrotetaan maakaapeli, virtakaapeli, mahdollinen herätekaapeli ja vielä signaalikaapeli. Helpompaa kuin kaiutinkaapelin irroitus passiivisen subbarikotelon kyljestä? Vahvistin ei paljoa tilaa vie, joten sitä ei tarvitse irrotella kuitenkaan. Joissain aktiivisubeissa virta- ja maakaapelit ovat ihan kohtuu näppärällä pikaliittimellä kiinni, joten niissä tapauksissa pitää paikkansakin. Mutta ei läheskään kaikissa.
Enemmän autohifistä ja/tai bassosta kiinnostuneen kannalta ajateltuna on myös yksi todella huono puoli. Kun sekä vahvistin, kotelo että elementti ovat samaa pakettia, ei ole mahdollista päivittää vain jotain osa-aluetta. Eli et voi hankkia parempaa vahvistinta, parempaa koteloa tai parempaa elementtiä. Vaan koko paketti menee autotallin hyllyyn jos haluat jotain osaa parantaa.
Aktiivisubbareiden hyviä puolia miettiessä ( kyllä, niitäkin on oikeasti olemassa ) ovat kiistatta useissa malleissa se todella pieni koko. Jos kerta kaikkiaan ei muuta mahdu niin sitten se on etu. Jos taas kyseessä on samankokoinen aktiivisubbari kuin passiiviset valmiiksi koteloidut ratkaisut, yleensä aina se passiivinen ja hyvä erillinen vahvisitn on parempi ratkaisu.
Aktiivisubbarien hyvät puolet:
- pieniä
- kevyitä ( lähes kaikki )
- kaikki samassa paketissa valmiiksi
- usein rajoitettuja toiminnaltaan siten että hankalampi luukuttaa hajalle
Aktiivisubbarien huonot puolet:
- aika ponneton ja pieni ääni ( kun kotelo on pieni, on harvoja poikkeuksiakin )
- ei ole räätälöitävissä autokohtaisesti
- kaikki samassa paketissa valmiiksi
- hankalampi irrotettavuus väliaiksen tilan tarpeen takia ( lähes kaikissa )
2. Passiiviset subbarit
2.1 Irtoelementit
Irtoelementtejä ovat kaikki subwooferit ilman koteloa. Eli siis pelkkiä kaiutinelementtejä. Kymmenen vuotta sitten eniten myytiin valmiskoteloita, mutta nyt irtoelementit ovat taas ajaneet niistä ohi selvästi. Irtoelementti poikkeaa aktiivisubbarista ja koteloidusta subbarista yhdellä merkittävällä tavalla. Sen voi asentaa niin kuin haluaa. Voit esimerkiksi tehdä pienen suljetun kotelon lasikuidusta haluamaasi paikkaan autossa jonne saat subbarin piiloon ja/tai tyylikkäästi niin kuin se olisi auton vakiovaruste. Tai voit tehdä vaikka kymmenelle haluamallesi subbarille reilun kokoisen refleksikannun jolla täytät koko auton ja saat tolkuttoman paljon bassoa.Tämä lienee suurin syy koteloimattomien elementtien uuteen tulemiseen.
Tai voit valita freeair-asennukseen sopivan elementin ja tehdä sille varsinaisen “Stealth-asennuksen”. Tai ihan mitä tahansa näiden kaikkien asioiden väliltä tai ympäriltä tai mitä ikinä keksitkin. Kokovalikoimaakin löytyy väliltä 5,25″ – 18″ eli reilusta kymmenestä sentistä puoleen metriin. Ja tarjolla on vaikka minkälaisilla puhekeloilla ja rungoilla ja minkä värisillä kartioilla. Voit valita sopivan subbarin sinulla olevalle vahvistimelle tai hankkia sellaisen vahvistimen joka sopii haluamallesi subbarille. Käytännössä valinnanvapautesi on rajaton.
Huonoihin puoliin voidaan lukea se, että tämä vaihtoehto vaatii eniten tietämystä ja tekemistä. Pitää valita se oikea kotelotyyppi ja tehdä siitä oikeanlainen sekä osata valita oikeanlainen vahvistin. Tätä hommaa voimme kyllä helpottaa työn puolesta, kerro meille mitä haluat niin voimme kertoa sinulle millä elementillä ja vahvistimella saat sen aikaan ja minkälaisen vahvistimen tarvitset.
Irtoelementtien hyvät puolet:
- rajaton valinnanvara tuotteissa
- rajattomasti asennusmahdollisuuksia
- käy sekä pieneen että valtavaan bassonnälkään
- kaikki osa-alueet päivitettävissä erikseen
- saadaan räätälöityä autokohtaisesti sopivaksi
Irtoelementtien huonot puolet:
- vaatii eniten asiantuntemusta ( ei haittaa jos asioit asiantuntijan kanssa, tai tietää mitä tekee)
- vaatii eniten tekemistä ( jollet osta haluamaasi ratkaisua valmiina )
- vaatii kotelon rakentamista, ellet osta valmista irtokoteloa elementillesi ( varmista että kotelo ja elementti sopivat toisilleen )
2.2 Koteloidut subbarit ( passiiviset sellaiset )
Kymmenen vuotta sitten alkoi valmiskoteloitujen subbareiden buumi. Ja niitä myytiin enemmän kuin irtoelementtejä. Tänä päivänä tämä asia on kääntynyt taas toisin päin. Yhteistä aktiivisubbarien kanssa on se että elementti on valmiiksi kotelossa. Isoimpana erona se, että kotelot ovat yleensä sen kokoisia että niistä jotain kuuluukin ja voit valita sopivan vahvistimen. Irtoelementtien kanssa yhteistä on se että valinnanvaraa on paljon pienestä kohtuusuureenkin bassonnälkään. Eroina taas se että valmiskoteloituja subbareita ei ole tarjolla monen elementin ratkaisuina, pari-kolme on yleensä maksimi.
Asiantuntemusta ei vaadita niin paljoa kuin irtoelementtien kanssa, koska koteloa ei tarvitse miettiä eikä rakentaa, se on valmiina. Vahvistimen valintaa varten tulee taas jotain tietää ellei sitten valitse hyviä valmispaketteja joita on myös tarjolla paljon. Eli yhdistelmiä joissa on kotelo, subbari ja sille sopiva vahvistin. Näiden pakettien suosio säilynyt koko ajan siitäkin syystä että saman valmistajan tuotteita hankittaessa pakettihinta on edullisempi kuin erikseen ostettuina. Eikä tarvitse miettiä ovatko tuotteet sopiva toisilleen vai eivät.
Valmiskoteloiden hyvät puolet:
- Ei tarvitse suunnitella / tehdä koteloa
- valinnanvaraa pienestä suureen
- vahvistin voidaan valita erikseen/päivittää
- toimiva elementti/kotelo yhdistelmä valmiiksi
Valmiskoteloiden huonot puolet:
- ei löydy jos haluaa monta subbaria
- kotelon koko ja/tai muoto ei aina käy hyvin jokaiseen autoon
Valitse oikein !
Tällä sivustolla on käyty läpi jo aika monta asiaa. Subbarin toimintaperiaate, rakenne, parametrit, kotelon rakentaminen ja säätäminen. Kaikki hyviä juttuja ymmärtää ja osata jotta saa hyvän lopputuloksen. MUTTA: systeemi voi olla pilalla jo ennen kuin mitään noista edellä opetelluista asioista edes aloitetaan tekemään. Jos on valittu vääränlainen subbari, ei saada haluttua lopputulosta aikaan. Siksi on tärkeää miettiä minkälaiseen käyttöön subbarin hankkii ja mitkä ovat realistiset käyttömahdollisuudet. Tässä muutamia asioita mitä kannattaa miettiä ensimmäiseksi:
- Miten paljon tilaa voit käyttää? Haluatko käyttää koko peräkontin bassolle vai täytyykö subbarin olla niin pieni että se ei vie kuljetustilaa ollenkaan. Vai jotain siltä väliltä? Jos tarvitset kontin kuljetustilaa joka päivä niin se LISÄÄ BASSOA kotelo pölyttyy autotallin nurkassa. Tai jos et käytä konttia tavarankuljetukseen koskaan niin alkaa harmittaa se pieni aktiivisubi siellä nurkassa josta ei oikein mitään kuulukaan.
- Miten paljon rahaa voit käyttää? Budjetin suunnittelun avuksi muutama fakta: Koteloidun subbarin lisäksi tarvitset vahvistimen joka maksaa suurin piirten saman verran kuin koteloitu subbari. Ja asennustarvikkeet vahvistimille, jotka maksavat suurin piirtein kolmasosan vahvistimen hinnasta. Tietysti tilanne on toinen jos sinulla on jo vahvistin jota aiot käyttää.
- Rahan ja tilan suhde? Tätä ei moni osaa ajatella. Jos olet valmis uhraamaan enemmän tilaa, saat saman basson halvemmalla kuin jos käytettävä tila on pieni. Oikeesti, näin on. Jos aiot saada pienestä suljetusta kotelosta paljon bassoa, saat ostaa aika järeän elementin ja vahvistimen. Saman basson määrän saat halvemmalla isommasta refleksikotelosta. Kumpi on tärkeämpää, kumpaa pystyt helpommin käyttämään lisää? Rahaa vai tilaa?
Kun olet hahmottanut budjettisi ja sen miten paljon tilaa olet valmis subbariasennukseen käyttämään, on aika miettiä seuraavia asioita. Mikä on SINUN ajatuksesi hyvästä bassotoistosta? Tässä kannattaa olla rehellinen sekä itselleen että myyjälle.
- Haluatko bassotoiston joka on hieman parempi kuin autossa jo olevien kaiuttimien?
- Haluatko bassotoiston jossa on potkua jo varsin mukavasti, että voit silloin tällöin vähän revitellä kun siltä tuntuu?
- Haluatko aina vain LISÄÄ BASSOA?
Kun olet näitä asioita pohtinut ja pureskellut, siirry seuraaville sivuille joilla esitellään jokaisesta tuotekategoriasta joitain tuotteita hyvinä esimerkkeinä. Nämä tuotteet on valittu kahta periaatetta käyttäen: Ensinnäkin ne ovat myytyjä tuotteita meillä, eli asiakkaat tykkäävät niistä. Toisekseen ne edustavat myös minun mielestäni oman tuoteryhmänsä ja hintaluokkansa huippua.
Miettimisen aihetta
Arvaan, että osa lukijoista miettii tällä hetkellä kuta kuinkin tällaisia asioita: “Joopa joo, nyt se kehuu vaan niitä tuotteita mitä itse myy, sellaisia ne kauppiaat on.” Ja arvatkaas mitä? Olette aika lähellä totuutta, homma menee vaan toisin päin: Myymme vain niitä mitä voimme kehua. Olemme valinneet myyntiin vain ne tuotteet jotka olemme todenneet hyviksi.
Olemme vuosien varrella myyneet vaikka minkä merkkisiä subbareita kun niitä maahantuojat/valmistajat ovat meille kehuneet ja tarjonneet. Ja varmasti tulevaisuudessa kokeilemme jotain uusia tuotemerkkejä vielä, ajan hermolla pitää elää jos aikoo tarjota asiakkailleen aina parasta. Moni merkki on vaan hyvin nopeasti jäänyt valikoimistamme pois koska hinta ja laatu eivät ole kohdanneet. Emmekä kovin herkästi ota myyntiin uusia pieniä merkkejä uusilta pieniltä maahantuojilta koska haluamme varmistaa sen että asiakkaidemme mahdolliset takuuongelmat taatusti hoidetaan maahantuojan puolesta kunnolla. Haluamme tehdä tätä työtä vielä seuraatkin 20 vuotta. Fanatic Audio on yksi Suomen vanhimmista ja suurimmista autohifin myyjistä. Markkinoilla ei ole yhtään subbarimerkkiä jota emme saisi myyntiin jos haluaisimme. Tällä hetkellä meidän mielestämme meillä on valikoimassa ne subbarit joita kannattaa asiakkaan hankkia. Kokeiltu on monia muitakin…. Jos uusia hyviä tuotteita tulee niin sitten katsotaan asiaa toki uudestaan.
Tiedoksi niille, jotka nyt viisastelevat että laatutavarassa on hirveästi “ilmaa hinnassa”. Uskokaa tai älkää, mutta nimenomaan “halpistavarassa” on vastoin kuvitelmia lähes aina suurin myyntikate. Alalla millä tahansa. Paljon suurempi kuin laadukkaassa merkkituotteessa. Koska p**kaa voi tehdä niin monta kertaa halvemmalla kuin kunnollista, ovat katteet moninkertaisia vaikka sitä myytäisiin puoleen hintaan. Jos haluaisimme nopeasti tienata subbareilla, tilaisimme Kiinasta hienon näköisiä subbareita fanaticaudio-logolla varustettuna. Vaikka möisimme ne paljon halvemmalla mitä kunnolliset subbarit maksavat, saisimme silti moninkertaisen katteen. Tätä meillä ei kuitenkaan ole varaa tehdä, sillä aiomme olla yksi Suomen johtavista autohifiliikkeistä vielä seuraavankin kahdenkymmenen vuoden kuluttua.
Näitä asioita pohtiville tässä vielä lisäkysymys:
- Mainostamme vuosittain lehdissä jne todella vähän. Silti olemme olleet olemassa jo vuodesta 1999 alkaen. Olemme yksi Suomen vanhimmista ja nykyään myös yksi Suomen suurimmista autohifiliikkeistä. Luotamme siihen, että paras mainos meille on tyytyväinen asiakas. Olisiko tilanne tämä jos emme valitsisi myyntiin niitä HYVIÄ tuotteita?
Se siitä aiheesta. Nyt on kerrottu syvimmät salaisuudet kaupallisesta puolesta. Seuraavalla sivulla palataan taas asiaan.